Förklaring till Meduzza

Godmorgon, jag vill bara på peka att mitt alias Meduzza inte kommer från Eddi Meduzza som många vekar tro. Utan det är från grekiska mytologin där gorgonen Medusa var med. Men eftersom det tydligen är ett mycket populärt namn är det alltid upptaget (jag använder mig av namnet överallt), så fick jag justera det lite så det blev Meduzza istället :) Jag hade ett projekt arbete om just Medusa när jag gick på Jenny Nyströmsskolan och fastnade för henne.

Det jag hittade avr att hon beskrivs som många olika "monster" beroende på vem som skrivit/berättat om henne. Det enda som i prinsip är den samma är att Medusa är en kvinna, hon har ormar som hår och en blick som kan förvandla människor till sten.

Nedan kommer lite bilder jag målade i samband med projektet där jag målade olika bilder för de olika berättelserna om hur hon såg ut:


Här har vi Medusa med orm-kropp.


Här har vi Medusa som harpya (fågel-kvinna) med vingar och klor till fötter.


Mär har vi Medusa som människa/havsnymf. Oxå med henner två systrar Stheno och Euryale.


Här har vi Medusa som ett totalt monster som knappt är mänsklig.

Här har vi Medusa som en fe/nymf.

Och här är min favorit, detta är en skiss av en målning jag såg som David Bowie hade målat och det är bara så underbar, jag var bara tvungen att måla av den!.

Här har vi en lika dan bild som ovan men jag försökte mig på oljefärg den här gången (första gången jag använde mig av oljefärg). Jag modererade bakgrunden lite. Personligen tycker jag att den svart/vita bilden är finade.

Vad tycker ni?

Blessed be!


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0