Varför proppar man i sig så mycket mat?

Godmorgon!

Igår var vi på stan och letade efter present till Marie, fast det gick inte så bra så vi får åka på lördag igen och kolla efter present... Emmelie köpte något som vanligt, ett linne på Vero Moda som hon kollat på förra gången hon var på stan. Det fanns bara ett linne kvar av den sorten och det var rätt strl så det var ju bara ödet som ville att hon skulle ha det linnet :)

Linnet liknade denna fast den var inte randig mer vågig..


Sen gick vi alla till Stekhuset vid sundet och åt jätte god mat. Till förrätt tog vi alla tre vitlöksbröd med aioli (jag veet mycket vitlök, men sån är jag höhö nu blir Molly avundsjuk) Huvudrätt: Mamma åt nötbiff med klyftpotatis, Emmelie åt Peppar planka (nötkött med peppersås och duchesspotatis) och jag åt Fläskfilé med aioli och klyftpotatis :) Och för typ första gången jag varit ute och ätit orkade jag inte äta upp min mat!!!

Mmmmmm...Vitlök...*HOMER MIN*


Jag hade ätit Tacos till lunch på jobbet och det var en väldigt stor portion så jag var inte hungrig när jag började äta..Så när jag kom hem höll magsäcken på att spricka så jag fick bara ligga i soffan hela kvällen och försöka att lugna magen. (det känndes nästan som nyår när man försöker hinna äta allt innan klockan slår tolv...usch...)

Varför gör man så här mot en själv?! Jo det har jag läst om anledningen att man proppar i sig mat/godis osv hela tiden trots att man inte är hungrig är för att det sitter i våra gener sedan stenåldern. För från början var människor tvungna att jaga och arbeta för att få någon mat och man hade inte tillgång till mat så ofta så då fick man passa på att äta medn det fanns mat om man skulle överleva. Men i dagens samhälle så är vi omgivna av mat hela tiden och kan då äta hela tiden, detta gör så att det finns en gen i kroppen som ständigt säger åt oss att PASSA PÅ! Så även om vi inte är hungriga så vill kroppen att vi ska äta för att vi kanske inte får någon mat sen, även om våra huvuden vet att vi inte blir utan mat...lustigt va?

Stenåldern=Nutid... Behöver jag säga att bilden till högen INTE är normal! Jag har för mig att ungen typ bara var 4år eller nåt sånt och redan så stor han kan ju knappt böja armarna så han får in maten i munnen!! Jag tror att vi människor behöver skärpa oss, visst alla är inte så feta som ungen på bilden men det är många som är på väg dit, jag skulle nog inte må dåligt av att gå ner tio kg :/


är det fler än jag som totalt köper det konceptetom att det är våra gener som styr oss? Eller är det bara önsketänkande från en mat frossare?

Blessed be!


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0