Vilken natt!

Jag vet var ni tänker vad har hon gjort inatt...hehe.. nä men allvarligt jag syftar på kräftfisket inatt. I år var första gången på tre år som vi fick kräftor! Morfar Börje köpte en massa bebis-kräftor och planterade in i ån förra året. Det roliga med den historian är att förra året när morfar köpte kräftorna så sa han att han köpt 200st som han planterat in, men igår när vi tog upp det igen så var det helt plötsligt 800 st kräftor han planterat in....Visst är det lustigt att antalen ökar varje gång han berättar historier ("But That's my grandpa'")Aja i år skulle vi då äntligen fiska och se om vi fick något, efter två års misslyckande då vi inte ens sett någon kräfta. Första kollen vid kl.10 så var det 11 kräftor, andra vid kl.11 så var det 3, tredje kollen vid kl.12 var det 9 och sista kollen vid kl.5 var det 9 st kräftor så det blev totalt 32 kräftor. Och med tanke på att vi fått 0 kräftor de två åren innan så är jag skit glad!! (Btw alla kräftor var lovliga altså minst 9cm, en del plockar upp alla kräftor de får...) Så ikväll så ska mormor och morfar äta up dem, (jag kan ju inte äta dem eftersom jag är skaldjurs-allergiker). Och då kommer jag osökt att tänka på min kära syster som tyckte att det var brutalt att slänga i kräftorna i kokande vatten (det var länge sedan altså) och sa utan att tänka sig för att "vore det inte snällare att lägga dem i kallt vatten och sedan koka upp vattnet?" Och detta har vi lika roligt åt idag!!

Vi hittade även världens sötaste padda när vi var ute inatt, den var väl ungefär lika stor som varpa (gotlands uppfinning typ som en diskus). Min syrras pojkvän Amir hitade paddan när den kröp vid sten-muren och ropade "kolla va äcklig!". Jag går fram mot den (eftersom jag råkar tycka att paddor är söta) och Amir utbrister "ta inte i den, ta inte i den!" och då plockar jag upp den haha. (torra, slöa paddor är iaf mycket mysigare är grodor som är slemmiga och hoppar hela tiden). Funderade på att pussa den för att se om det blev en prins men lät paddan vara och satte den i trädgårdslandet.

Idag fick jag rengöra alla kräft-burarna själv, de som var med erbjöd sig inte ens att hjälp till så vad gör man (förutom min syrra och hennes pojkvän som är ursäktade då de inte ens var här över natten utan åkte hem igår, men jag menar någon av de andra kunde väl iaf frågat om jag ville ha hjälp?). Jag höll nästan på att bli getingstucken då de tydligen blir helt galna när de känner doften av rutten fisk (som vi agnat burarna med), men jag kom precis undan (med livet i behåll för suprice! jag är även allergisk mot geting-stick)...

Nu ska jag lägga mig i solstolen och läsa min underbara bok "Vid hägerns skarpa skri" av författaren Lian Hearn 4:e (av 5) boken i serien om klanen Otori Jag rekomenderar starkt dessa böcker, till och med Molly (min kusin) läser dessa böcker och tycker om dem och hon HATAR att läsa böcker (så det måste ju vara en bra recension). Böckerna heter 1. "Över näktergalens golv", 2. "På kudde av gräs", 3. "Under lysande måne", 4. "Vid hägerns skarpa skri" och 5. "Och himlens vida väv". (OBS! 5:e boken ska tydligen utspela sig innan alla de andra böckerna, jag har inte läst den än så jag vet inte om det är bättre eller sämre att läsa den innan de andra böckerna). De är iaf väldigt bra.

Blessed be!

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Jag tyckte det var kul när Amir sa: "Jag vill inte tänka på hur den känns" (om paddan alltså :))

2009-08-10 @ 14:48:01

Kommentera gärna inlägget här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0