Sagan om ringen- Härskarringen

Jag såg på Sagan om ringen-Härskarringen igår den gick på tv:n så jag tänkte att jag lika gärna kunde titta på den då. Jag har lite tankar och funderingar kring dessa filmer och tänkte dela med mig av dem och se om det är fler som tänkt på samma saker..

Är det någon mer än jag som har tänkt på namnen Sauron och Saruman? Sauron är det onda ögat och den onda kraften i filmerna. Saruman är en trollkarl som varit god men blivit ond av Saurons kraft. Det komiska är att de har väldigt lika namn:) Sauron och Sa(u)run(s)man? "Didn't anyone see it coming?" jag menar det var ju som en olycka som väntat på att hända.. Aja, filmen är bra så inte för det men det är sånt som jag hänger upp mig på.

Fast det mest irriterande är Frodo, eller ja, skådespelaren Elija Wood. Varför har han inga ögonlock?!!! Hans ögon är ju mer läskiga än det onda-ögat som Sauron utgör. Sauron är ju typ ett spöke så det är ju klart att han kan vara utan ögonlock, men vad är Frodos ursäkt?

Var är ögonlocken?????!!! Tårvätska någon?

Ett slarv som jag upptäkt är att de glömt att sätta i de blå linserna på Orlando Bloom alias "Legolas" i filmerna. Så han skiftar mellan sina bruna ögon och sina blå-lins ögon som han skulle ha som rollen av en alv. Lite klumpigt eller hur?

Här är exempel på när de glömt linserna. Överst utan linser=bruma ögon. Underst med linser=blå ögon...lustigt va?


Christopher Lee gör ett enastående bra jobb som ond i denna filmen oxå. För mig har han och kommer alltid att vara ond ända sedan jag såg honom som "Kato" i filmen "Mio min Mio" när jag var liten. Jag har alltid faktiskt varit lite små rädd för honom sedan dess.. Det är väl detta som är risken med att vara en bra skådespelare, att man för alltid hamnar i samma "fack". Plus att en del skådespelare har sån otur att de är födda med det där rätta "onda" utseendet :).

Christopher Lee som Kato, och sedan Saruman.


En anna sak varför är det bara killar som är medlemmar i brödraskapet? Diskrimminering någon?
Är det bara jag som tycker att rollfigurerna "Sam/Samwise Gamgi" och "Frodo Baggins" verkar vara kära under hela resan? Kanske beror det på att det inte är/var några tjejer med på resan? Ha ha ha...

???? Var är brudarna?

Any way.. bra film över lag den får 4 av 5 pentakel av mig.


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Jag tycker att han som spelar Sam är väldigt lik han som spelar George i Grey's anatomy...

2009-08-29 @ 14:43:22
Postat av: Sanna

Jag veeet!! och alla vet ju att George i Grey's anatomy är...:)

2009-08-29 @ 18:22:49
Postat av: Emmelie

Ja just det, då måste det vara han ;)

2009-08-30 @ 08:56:41
Postat av: Anna

Gällande att det endast är män med i brödrarskapet... Du borde kanske forska lite i historien bakom sagan om ringen och om Tolkien. För det första så betyder också "Sauron" och "Saruman" 2 olika saker, men båda namnen är typiska för valar. Men tillbaka till männens majoritet. Detta utspelar sig i en annan tid vilken ska föreställa mer medeltid än nutid, alltså är kvinnan här fortfarande aningen förtryckt och har rollen av att ta hand om barnen och stanna i hemmet. Hon är inte den som ska dra ut i krig (ex. är Eowyn i return of the king). För det andra ville JRR Tolkien bygga upp en värld som helt handlade om den djupaste vänskapen, och inte blanda in för mycket "kvinna och man"-kärlek. Han ville bygga upp skönheten av vänskapskärlek och de starka band som kan skapas i svåra tiden. Jag tycker att det är ytterst sorgligt att folk hela tiden ser sam och frodo som homosexuella och oftast framtonar homosexualiteten som något negativt. Sam och frodo blir vänner för livet, och visst, på ett vis blir de kära. Men för guds skull "kanske beror på att några tjejer inte var med på resan"? Att stänga in sig så mycket på behovet av erotisk kärlek är mycket trångsynt. Triologin har den vackraste historian om vänskap som nånsin kommer kunna uttryckas i filmindustri, och folk vill förlustiga den. Synd.

2011-10-03 @ 19:05:58
Postat av: Sanna/Meduzza

Till Anna: (eftersom du inte vågat/kunnat lägga ut någon adress/blogg) Var ska man börja, be om ursäkt till dig kanske, om nu detta gjorde dig upprörd? Jag skrev detta inlägg för att jag hade tråkigt och detta var det enda som gick på mina tre tv-kanaler för tillfället. Jag har inte läst böckerna eller "forskat" om något angående filmerna eller böckerna utan bara sett filmerna, det är detta jag har som grund för MINA TANKAR (inte fakta eller propaganda) om filmerna. Jag vet att Sauron och Saruman är två olika namn, jag tyckte bara att det var lite komiskt att de låter/påminner lite om varandra... Jag förstår oxå att filmerna utspelar sig på en annan tid och att kvinnor inte var värda mycket mer än kreatur men ville bara påpeka att jag tyckte att kvinnorna kunde fått lite större plats än de fick. Vänskap är jätte fint och män får vara hur mycket vänner de vill utan att jag tänker stoppa dem. Jag kan inte heller se att jag framställt homosexualitet som negativt men det kanske du kan se? Jag har inget emot homosexuella på något sett, jag är själv bisexuell och hatar inte mig själv för det. Jag tycker att det är väldigt trångsynt av en uppenbar "sagan om ringen-etusiast" att inte kunna läsa ett inlägg som handlar om andras tankar och funderingar om filmerna på ett för mig själv roligt sätt, utan att kunna ta det med en nypa salt. Men för all del ursäkta mig om jag gjort ditt liv förfärligt genom att "tvinga" dig att läsa min blogg? Förlåt förlåt förlåt.

2011-10-03 @ 20:57:34
Postat av: hyhy

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

2012-04-27 @ 15:00:44

Kommentera gärna inlägget här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0