Sagan om ringen- De två tornen

Såg på andra delen av Sagan om ringen igår.

Här är första gången Gollum är riktigt med i filmerna. Jag tycker att Andy Serkis har gjort ett bra jobb, både med rörelser och inte minst med rösten :) Btw. så kan jag låta lika dant som Gollum, men inte så långa stunder i taget då det gör väldigt onte i halsen efter ett tag.

Andy Serkis och Gollum



Visst ser Gandalf den vite mycket yngre och fräshare ut än han gjorde som Gandalf den grå? Fast tanken slår mig om och om igen: Varför blir han aldrig skitig? (Hade det varit jag så hade kläderna inte varit vita särskilt länge). Fast han är ju trollkarl, han kan säkert någon "snabb vit-tvätts formel" för envisa fläckar haha.. Reklam kanske? "Du får mycket rent hos Gandalf"...

Gandalf den smutsige och Gandalf den kliniskt-rena..



Mearas-hästen "Skuggfaxe" är ju bara såå fin i filmen, han ser i prinsip ut som Milton gjorde ni vet "Drömhästen". Mysigt inslag i filmen tycker jag (fast jag föredrar svarta hästar eftersom det sägs att helvita hästar bringar otur...). Roligt att de fejkat att Ian McKellen alias Gandalf rider. Han är tydligen super rädd för hästar och vägrade/vägrar rida, så de har en double för ridscenerna och så klipper de ihop hans kropp och hästen efteråt så det ser ut som om han rider själv. (Undrar hur mycket extra det kostade att klippa och klistra för att han var rädd för hästar???)

Milton och Skuggfaxe/Shadowfax



Jag tycker att scenen i slutet när Gandalf kommer med extra styrkan vid slaget vid Helms klyfta är otroligt välgjord. Dator animeringen av när hästarna galopperar ner i stupet är väldigt bra. Påminner om sekvensen från Lejonkungen när gnuerna rusar ner i passet till Simba. De har säkert använt sig av samma metod och det är väl därför det fungerar så bra.

Författaren har även gjort en bra "Cliff-hanger" i slutet av denna filmen som gör att man bara MÅSTE se den sista delen av filmerna. Vilket jag inte kännde i slutet av första delen av filmen. Så därför får denna filmen 5 av 5 pentakel av mig.


Blessed be!


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0