Antibiotika panik

Läste en artikel om att läkare är oroliga för att det inte finns tillräkligt med olika antibiotika. För det som händer när man använt en sort för mycket gör att bakterierna blir resistanta mot medlet (altså tål medlet för att det utveklat sig i det) vilket gör att man inte kan behandla det. Detta kan utveckla sig i bla. MRSA (Methisillin Resistenta Staphylococcus Aureus ännu ett latinskt namn som jag lärt mig av mammas studier haha) som är stafylococcer (var-infektioner) som antibiotika inte hjälper mot även kallat sjukhussjuka (eftersom det ofta utveklar sig på sjukhus där många patienter smittar varandra och blir behandlade med samma preparat).

Här har vi microskåp bild på MRSA.
Lite roligt att jag kan mer om saken än vade det står i artikeln http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5807438.ab


Inte visste jag att bakterier kunde vara så här fina?! Ha ha (ska antagligen inte skratta för jag har dem säkert allihop :P)


Men det är väl klart att denna sjukdo ökar, jag menar det är ju den enda lösningen/behandlingen man får av läkare idag! (Iaf här). Plus att alla åker till sjukhuset för minsta lilla förkylning nu för tiden. Jag menar så fort jag råkar nämna att jag varit förkyld i en vecka kommer folk och säger till mig att jag borde åka till doktorn och få medecin... Men hallå! Det är bara en förkyldning! Det är ju bättre att uthärda vanliga sjukdommar tills man blir riktigt dålig och behöver medecin! Som typ när jag fick en allergisk reaktion med utslag över hela kroppen som blev infekterade, DÅ tog jag antibiotika! Man behöver ju knappast ha det till allt?!

Men sån är jag, jag härdar heller ut än att ta medecin i onödan... Och då fungerar antibiotikan när man väl behöver den! Så ni läkare: ge inte ut antibiotika hur som helst!

Vad tycker ni?

Blessed be!

Kommentarer
Postat av: SannaaCarola

tack ska kolla där :) . Inte alls kul det heller :S

2009-09-17 @ 13:47:38
URL: http://sannaacarola.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här:

Namn/Alias:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0